Gebakken luchtje: Zeeman prikt met goedkoop parfum prijs luxe producten door | De Telegraaf

Wanneer krijg je echt nog ’waar voor je geld’? De winstmarges op gewilde producten, of het nou parfumflesjes van Zeeman of Lidl-gympen op Marktplaats zijn, of de gehypete telefoons van Apple, lopen op tot duizelingwekkende hoogtes. Wat we betalen is meer ’wat de gek ervoor geeft’, en minder de daadwerkelijke productiekosten.

Het is duidelijk: mensen leggen soms veel geld neer voor een product, ook als de prijs het overduidelijk niet ’waard’ is. De parfum van Zeeman lag voor 4,99 euro in de schappen, maar is op Marktplaats al zo’n hit dat er meer dan 100 euro wordt geboden.

Er is in het Zeeman-voorbeeld natuurlijk sprake van schaarste, waarom we zoveel meer over hebben voor een product dan de productieprijs. Het is iets eenmaligs, en dan wordt er voor betaald.

Dit artikel verscheen 1 september 2020 op de website van De Telegraaf. Lees het gehele artikel nu terug: