Facebook wil ook als wegverkoper almachtig worden | FD

Facebook probeert Amazon naar de kroon te steken als webwinkel. Prijskaartjes in video’s, direct afrekenen in de app: alleen al via zijn platform Instagram kan het met ‘social commerce’ $10 mrd extra verdienen. Critici vrezen dat de macht van het techbedrijf nog verder zal groeien.

Een trui zien op het Instagram-account van je favoriete influencer? Mooie schoenen in een video? Om deze meteen te kunnen kopen hangt Instagram-eigenaar Facebook klikbare prijskaartjes aan foto’s en video’s op Instagram. In de Verenigde Staten kunnen consumenten sinds vorig jaar meteen in de Instagram-app afrekenen. Zodat zij producten met één klik kunnen kopen. Via Facebook. Nu gaan de meeste consumenten daarvoor nog naar onlinewinkels als Alibaba of Zalando.

Facebook is goed gepositioneerd en heeft een voordeel op traditionele webwinkels. Platforms zoals Facebook en Instagram zijn inspirerend voor consumenten. Ze vinden er zowel hun vrienden als bedrijven. En advertenties die op hen zijn afgestemd. Voordat een klant zich in een webwinkel als Zalando oriënteert op een bepaald kledingstuk, kan een favoriete influencer hem of haar op Instagram al onbedoeld naar een product hebben geleid. Het is bovendien persoonlijker: consumenten kunnen op gecureerde pagina’s precies zien wat ze mooi vinden en direct contact zoeken met de verkopende partijen.

Dit artikel verscheen 30 oktober 2020 in het FD. Lees het gehele artikel nu terug: